fredag 25 mars 2011

Jag upptäcker kommunalpolitiken.

I folkskolans lägre klasser i norra Hagunda kommun fick jag alltid med mig ett smörgåspaket av Mamma. Jag tänkte inte särskilt på det.
Mina tankar kretsade mest runt den stora orättvisan att somliga kunde glassa med vetebullar och sockerdricka medan jag måste äta stora smörgåsar med vändstekta ägg och/eller skivor av falukorv. Till detta nödgades jag dricka mjölk.
Det vattnas i munnen när jag skriver detta.
I realskolan i Sala måste jag köpa läroböckerna. Jag tänkte inte särskilt på detta heller, förutom den gången föräldrarna fick en faktura på en roman från bokhandeln. De ringde klassföreståndaren och fick bekräftat att den ingick i kursen och så var det inte mer med det.
Nu hade jag kommit in på gymnasiet i Nacka och gjorde en intressant upptäckt.
Medan skolkamraterna från Nacka var invecklade i ett ivrigt bytande och förhandlingar om köp av begagnade böcker fick vi från Gustavsberg bokstavligen gå till ett dukat bord och ta för oss.Böckerna var gratis för oss.
Nu hade jag tillvuxit så mycket i förstånd att jag insåg att detta var en lättnad för föräldrarna. För första gången besinnade jag då det faktum att de politiska besluten i kommunen direkt påverkade våra levnadsvillkor.
En annan effekt av kommunalpolitiska beslut, som kunde iakttas mycket påtagligt var när man byggde avloppsreningsverket.
Mamma som satt i kommunalfullmäktige när beslutet togs sade att det var skrattretande hur beslutsprocessen gick till. Beslutet klubbades på någon minut. Allt var förberett medan Mamma och doktor Bellander i varsin utkant av det politiska spektret hållits utanför. De två gillade förresten varandra oberoende av politiska skillnader.
Resten av fullmäktigemötet hade ägnats åt uppsättningen av ett cykelställ utanför kommunalhuset.
Personligen märkte jag anläggandet av reningsverket på ett annat sätt. Det vanliga och billiga söndagsnöjet att beskåda och begrunda lördagens skörd av begagnade kondomer vid Farstavikens allra innersta hörn försvann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar